..en blogg om ting som ikke er fullt så viktige, men desto mer koselige. Det er viktig å omgi seg med mennesker og ting du får inspirasjon og energi av. For meg er det trening, familie, venner, mote, interiør,kaffe, bøker, glossy magasiner, smågodt mm. Håper du også gjør det du kan for at du skal ha det bra?

tirsdag 11. oktober 2011

Trøstebaking...

I dag skal jeg faktisk ikke skrive om interiør, trening eller mote. Men baking! Som jeg har sagt før: det handler å fylle livet med det DU liker best, og en av de tingene jeg liker er jo nettopp å bake/spise kaker. Dagen i dag har egentlig vært litt "gørr", så det passet fint å trøstebake litt. 
Først var jeg hos legen for å finne ut litt mer om håndleddet mitt. Det er en lei betennelse i ledd/synovialkapselen som ikke vil gi seg med det første. Dette betyr at jeg fortsatt skal ta det med ro med høyre arm, få trykkbølgebehandling og håpe på bedring. Deretter var jeg i begravelse til en flott mann som har gitt Gjøviks befolkning gode matopplevelser gjennom mange år; Lasse <3. Det var en sterk opplevelse å være i Gjøvik kirke og ta farvel med denne store personligheten som gikk bort alt for tidlig. 
Som en kontrast til alt dette var vi med på en budrunde på en hytte vi hadde sett på i helga...Vi gikk langt over det vi hadde tenkt å by, og takket for oss ca 100000 over takst...Vi prøver igjen senere! Alt i alt, en dag med mye følelser på godt og vondt. 

Over til bakinga:
Jeg er en stor fan av Bakeriet i Lom! Jeg har sjøl ikke vært der, men har en mann som er i Lom i jobbsammenheng av og til.  Da kjøper han alltid med deilig bakst til oss <3 Forrige gang kjøpte han med en kanelsnurr jeg aldri har smakt maken til...For en stund siden fikk jeg også boka Schakenda av Mannen, og (signert :-) gleden var stor når jeg så at oppskrifta på kanelsnurrene sto der! Fikk med min gode kjøkkenhjelp Hedda, som gjerne ville hjelpe til å bake/spise...


Deigen skal eltes 2 x 15 minutter i kjøkkenmaskin.  - lett som en plett som Hedda sier

Etter at du har kjevlet ut leiva til et stort rektangel skal du strø kanel og sukker på hele . Deretter bretter du det inn først en gang, deretter over igjen, og vips så har du 3 lag. Skjæres deretter i 15-25 strimler (avhengig av hvor store kanelsnurrer du vil ha) og snurrer de i den fasongen du vil ha. Pensle med egg og strø på perlesukker.

Stekes på 175 grader, midt i ovnen i 25 min



OPPSKRIFT

1 kg hvetemel
1/2 liter H-melk
150 gram  sukker
15 gram salt (1/2-1 ts)
15 gram kardemomme (1/2-1 ss)
1 stort egg
50 gram fersk gjær
150 gram mykt smør i terninger
125 gram mykt smør
125 gram sukker
2 ss  kanel

Denne ble jeg fornøyd med! God var den også <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar